شهر گردشگری سرعین

طبقه بندی موضوعی

پای صحبت های رحیم اسدالهی شاعر سرعینی

شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۵۸ ب.ظ



اردبیل –سولمازپورنعمت –خبرنگار همشهری :«رحیم اسدالهی » شاعر نام آشنای سرعینی در اسل 1320 به دنیا آمدوی کارمند آموزش و پرورش بوده و در سال 1386 بازنشته شده است .کتاب های منتشر شده از او عبارتند از: کتاب «قارتالین اسکی غزللری»،«قزیل غزللر»،«منظومه عفل و عشق »،«منظومه شمس ولایت »،«نوید وصال»،«سرعین در آینه فلم »،«مشارکت و خلاقیت در آموزش و پرورش »در ادامه گفت و گو با این شاعر پیشکسوت را می خوانید

سرودن را از چند سالگی آغاز کردید و چگونه متوجه چنین استعدادی در خود شدید؟

تقریبا از11 سالگی شعر گفتن را آغاز کردم . به قول استاد شهریار که می گفت:«شاعر اولابیلمز آناسی دوغماسا شاعیر »(کسی که مادرش اورا شاعر به دنیا نیاورد شاعر نمی شود ) احساس می کردم در درونم یه چیزهای هست من هم دانسته ،ندانسته آن ها را به زبان می آوردم من احساس می کنم از کودکی  شعر گفتن را آغاز کردم


اولین شعر که سرودید را بخاطر دارید؟

این شعر را در 11سالگی گفتم . آن زمان قطعه های کوچک رباعی می سرودم .

عشق شیرین فسانه دی غم گئترن تراندی

شمع کئپنکدی یاندیر اغلاماغی بهانه دیر

 

وضع شعر استان اردبیل را در مقطع کنونی چگونه می بینید؟

در استان اردبیل  شاعرانی خوبی داریم شاعران هم سن و سال من در اردبیل بیشتر مدیحه سرا هستند شاعرانی  چون ائلچی ،عاصم داریم که بسیار هم سرآمد هستند .

سرعین چطور؟

در سرعین هم  شاعران جوانی داریم . تازه در عالم ادبیات قدم نهادند امّا آینده خوبی برای آنها می بینم .

رابطه ی شعر با تاریخ چگونه است ؟

سوال بسیار خوبی پرسیدید شما اگر به شعر شاعران آذربایجان دقت کرده باشید کلیه اتفاقات تاریخی را در غزل های خود آورده اند امیدوارم از این به بعد شاعران ما هم رشادت ها،اسطوره ها و حماسه های هموطنان مان را به نظم و نثر در بیاورند بنده فکر می کنم خودشعر نیز تاریخ است به شعر های فضولی یا نسیمی دقت کرده باشید می بینید  قدم به قدم تاریخ پیش  رفتند حتی زندگانی پیامبران و امامان را با شعر بیان کرده اند

شعر کنونی ما با اندیشه های عرفانی چه رابطه ای می تواند داشته باشد ؟

می دانید شعر چندین شاخه دارد و عرفان هم یک شاخه ای از شعر بستگی به شاعر دارد که چگونه خود را به آن نزدیک کنند .ما شاعران طنز نویس، مدح سرا ، انتقادی و ... داریم اما اینها ربطی به عرفان ندارند شعر عرفانی جداست کسی که از چشمه عرفان نچشیده باشد نمی تواند شعر عرفانی بگوید اول خدا را بشناسد به حقیقت و معرفت برسد عرفان شناس باشد از دنیای مجازی به دنیای الهی برسد تا شعر عرفانی بگوید .

کدام قالب شعری را بیشتر می پسندید ؟

هر قالبی ،چه مثنوی یا رباعی و دیگر قالب ها ،هر کدام در جای خود مناسب هستند . اما غزل چیز دیگیر است معتقدم غزل سلطان شعر است . هر شاعر تازه کاری که نوشتن غزل را تمرین کند معمولا شاعر خوبی می شود .

آرزوی شما ؟

آرزو دارم کتاب های همه شاعران چاپ شود

شما در برخی از اشعارتان از استاد شهریار یاد کرده اید . رابطه شما با استاد شهریار چگونه بود؟

شهریار استاد امثال بنده بودند.استاد شهریار چشم و چراغ ،و سخن آذربایجان است .وی در کمال شهرت ،هم صحبت جوانان علاقمند می شود که ذره ای قریحه شعر داشتند . به امثال ما امید می داد و تشویق مان می کرد هنر استاد شهریار بود ضعیف ترین قریحه های شعری را پرورش می داد برای همین استاد شهریار هیچ وقت نخواهد مرد و رفته رفته زنده تر می شد .

خاطره از استاد شهریارتعریف کنید؟

من 18سال از محضر استاد استفاده بردم با اینکه حوصله حضور در جمع های مختلف را نداشت . اما برای شاعران که تازه پاگرفته بود حوصله به خرج می داد و همه زحمتها را تحمل می کرد تا وی را پرورش دهد . آن زمان سرعین هنوز شهرت کنونی را نداشت من به عنوان یک جوان از منطقه ای دور افتاده ،خدمت وی که می رسیدم با خوشرویی می گفت بگو ببینم چی نوشتی ؟وقتی شعرهای تازه ام را برایش می خواندم و روحم آرام می گرفت . استاد دستی بر سر من می کشید و خود نیز شعری می خوان و می گفت حالا راحت شدی؟سرآخر هم به لحن شوخی آمیخته با جدی می گفت برو مادرت منتظر است !

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۰
زهرا نجف پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی